tirsdag 7. september 2010

Duejakta nærmer seg slutten

Da begynner årets duejakt å gå mot slutten. Fuglene begynner etterhvert å flokke seg, for så å trekke sørover. Det har blitt mange turer ut på kornåkerene, noen mer vellykkede enn andre.

Resultatet for undertegnede har blitt tilsammen 7 felte duer. Altså inget kjempeantall med tanke på hva en kan få, men jeg er mer enn fornøyd. Jeg har i all hovedsak fått et bra utbytte på de sjangsene jeg har fått.Mandag ettermiddag var vi en tur på en nytresket kornåker ved Vist på Steinkjer. Vi kom nok lovende sent, da vi ikke var godt på plass før nærmere halv fem. Duer så vi endel av når vi kom, så vi hadde store forhåpninger. Det hviste seg at det også skulle ble den kjekkeste turen etter til nå.

Due på due kom ned på lokkefuglene, og jeg plukket tilsammen 5 på 6 skudd. Noe jeg er godt fornøyd med. Jaktkompisen felte 3. Vi hadde uten tvil skutt godt over ti, hadde det ikke vært for at vi måtte passe på bakgrunn. E6 gikk på oversiden, så skuddene måtte holdes tilbake helt til de kom nedenfor en bakketopp.

Nå ligger 14 herlige duefileter å mørnes i kjøleskapet. Skal bli god middag utover året.

Fredag går forøvrig startskuddet for rype og skogsfugljakta! Kjenner det kribler godt i magen. Alltid en utrolig spenning for de første jakttdagene. Jeg har selv skaffet meg ukeskort fra fredag av, og kommer nok til å tilbrigne mye tid i skogen.

1 kommentar:

Knut Børge Strøm sa...

Hei Tommy, takk for hyggelig kommentar.

Duejakta er en meget spennende jaktform, men som du sier er nok rype/skogsfugljakta et hakk kjekkere:)

Reiser østover fra Steinkjer på Fredag, og blir å overnatte i skogen fram til Søndag. Kamera er som alltid med, så håper det blir noen flotte stemningsbilder.

Knut Børge