mandag 5. mars 2012

I moskusens rike

Etter å ha planlagt flere vinterturer til Dovre, ble det helgen 2-4 mars endelig realisert. Turkamerat Tommy Sørensen ventet på meg da jeg ankom shell stasjonen i Levanger tidlig fredag morgen. Som en start på langhelgen hadde jeg avtalt å møte den ivrige og dyktige ornitologen Ole Martin Sæterhaug. En meget sjelden gjest hadde nemlig dukket opp i et skogholt i trønderbyen. Slagugle, også kalt urskogsugle er an art det er få forunt å oppleve. I Norge er det sparsomt med hekkende par, og det er derfor meget spesielt at denne arten dukker opp her. Med hjelp av Ole Martin fant vi etterhvert slagugla, men den satt dessverre totalt utilgjengelig til. Vi måtte ha skremt den opp for å få gode bilder, og det blir å trå over grensen i mine øyne. Forhåpentligvis holder den seg i området en stund til. Møtet med denne store ugla med kullsvarte øyne og kraftig oransje nebb var allikevell en stor opplevelse.
Grytidlig lørdag morgen var vi så klar for avreise til Dovre. Målet for turen var å finne moskus, og etter mange gode tips hadde vi flere områder å velge mellom. Valget falt på Kongsvold, og å ta seg oppover bjørkelia der. Etter litt banning og steiking oppover lia, kom vi opp på snaufjellet. Med strålende solskinn, og majestetiske fjell på alle kanter måtte vi ta inn inntrykkene som møtte oss. Vi benyttet med det samme anledningen til å speide etter små bevegelige flekker i landskapet. Tommy fant relativt kjapt moskus både på Nystugguhøa og Høgsnyta. Vi hadde hele dagen på oss, så vi bestemte oss for å ta fatt på den bratte stigningen opp mot det 1700 meter høye fjellet Nystugguhøa. Et godt stykke oppover fjellsiden kom vi over spor etter en av fjellets store vandrere. Jerven hadde passert en skråning med myk snø, og satt igjen sine karakteristiske spor. En fin opplevelse, som gav en energiboost for å nå opp til toppen.Etterhvert ble skiene lagt igjen, og resten av turen ble til fots. Føret var rett og slett djevelsk, og snøen fremsto nesten like hard som asfalt. På toppen møtte vi en liten moskusflokk som gikk å beitet i siluett mot dalen under. Vi viet litt tid med disse individene, før turen gikk videre innover fjellplatået. Nede i et søkk fant vi enda en flokk. Det storslåtte landskapet rundt innyndet til litt miljøfoto, og det ble i hovedsak det med denne flokken. Vi fikk på følelsen av at disse dyrene ikke var like tålmodige som de andre, og var igrunn lite lysten på å få en illsint moskus i hælene.

Resten av dagen møtte vi på et enslig reinsdyr, men det var for kjapt til at jeg fikk noen bilder. Et stort samtaleemne ble forøvrig en kar som la i vei oppover en bratt og svært snøskredutsatt fjellside. Det er vel dessverre ikke uten grunn det skjer ulykker..
Vel tilbake på E6 gikk turen til Dombås hvor det ble litt næring iform av en deilig kyllingburger. En koselig hytte på furuhaugli ble husværet for natten.
Søndag ble enkelt og greit ingen stor dag. Vi gikk innover fra Hjerkinn, og rundt Tverrfjellet. Vi holdt utkikk, men så ingen moskus i fjellsidene rundt. Etter noen timers gange ble turen avbrutt, da vi rett og slett fant det umulig å ferdes. Skiene hadde null feste, og det ble heller ingen stor suksess til fots. Skikkelig trugeføre med andre ord. Heldigvis hadde vi en kjempeflott lørdag, og vi var godt fornøyde da vi vendte bilhjulene hjemover.

Espen Bergersen sa...

Fint innlegg. Jeg skjønner at bilder av vill moskus ikke kommer gratis. Tøfft med jervespor! Av bildene liker jeg det med moskus i landskap best.

Espen

Lindsjö taxar sa...

Vilka fina bilder! Ni har det vackert. Härlig helg ni haft. Myskoxarna är ju ståtliga djur tänk att se dem i vilt tillstånd. Intressant skrivet av dig.

Lasse sa...

Fint inlägg Knut Börge detta. Vackra bilder från er fina natur. Du fick med dig fina naturupplevelser också. Förhoppningsvis får du också Slaguggla på bild så småningom!

Håvard Flaatten sa...

Flotte bilder Knut Børge og spennende fortalt.
Mvh
Håvard

Hilda R.B sa...

Så spennende du hadde skrevet innlegget. Jeg forstår at det er ikke lett å få bilder av moskusen. De så ikke ut som de var fornøyd med å ha fotografene så nærme heller. Du fikk kjempefine bilder av den. Mektige dyr som jeg vil holde på lang avstand.
Det siste bildet ser ut som sølvfarge på. Ser at det er islagt og vanskelig å gå på. Vakkert bilde som bør få en veggplass.
ha en trivelig uke.

Kenny Isaksson sa...

Härliga bilder och mycket intressant skrivit Knut. Det måste ha varit en riktig upplevelse att jaga Myskoxar på skidor.
Må väl / Kenny

Trond Hovland Olsen sa...

Fine bilder og tekst fra vinterfjellet, og fine miljøbilder av moskusen og av hundekjører.

Svein Roger Dahlen sa...

Dovre er fantastisk! Flotte bilder og god tekst. Selv falt jeg for lyset i det siste bildet. Trodde forresten Tommy hadde tatt deg med på toppen av Snøhetta...

Torbjørn Wingsternes sa...

Underholdende turskildring. Av bildene likte jeg moskusflokken i fjellmiljoet aller best.

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Knut Børge!

Flott tur du har vært på og flott fortalt som alltid med bilder og tekst.
Det koster en del svette for å få et møte med gjengen sjønner jeg men når jeg ser resultatet så er det vel verd det foto som opplevelses messig.
Av bilder så holder jeg en knapp på moskus i miljø men det som jeg likte helt klart best var det siste det var vinterlig vakkert og stemningsfullt!
Tøft med jerven å er en virkelig heldig ja så kan en få et glimt av den med en veldig god posjon flaks.

Ha en strålende uke!

Mvh Rune

Rune Olsen sa...

Hei Knut Børge,

Tøft at dere fant moskus og bildet av flokken i miljø var jo riktig så flott! Sånne typer bilder har jeg skikkelig sansen for :-)
Ellers flott skildring fra turens gang med tilhørende fine bilder.
Rune

Naturfoto Einar Hugnes sa...

Dette ble en tur med god uttelling. Flere gode bilder her! Moskus i vinterlandskap er noe for seg!

Unknown sa...

Dere fant moskusen ja, virker som det er best å gå opp fra Kongsvold på vinteren, selv om man må slite seg opp bjørkelia :) Det øverste bildet falt virkelig i smak hos meg, herlig komposisjon og motiv!

Knut Børge Strøm sa...

Tusen takk for alle kommenaterene, virkelig hyggelig!

Det var en flott tur, og jeg gleder meg allerede til neste!

Motivmulighetene av moskus vinter som sommer er mange, så det er enda mange gode bilder som ikke er tatt. Foruten miljøbildet av moskus, så ble det nesten på grensen til en high-key effekt i de andre. Sollyset som skinte opp dalen i bakgrunn gjorde det så lyst, at det beste var faktisk å fade ut alle detaljer. Litt annerledes bilder ble det, men synes det funker greit.

Hehe det ble nok ingen tur til Snøhetta denne gang. Er mer en sommer/høst aktivitet det, når snøen er borte og dagene lengre.

Ønsker dere en flott og vårlig uke!
Knut Børge

Naturarkivet sa...

Moskusfotografering har mange utfordringer, spesielt vinterstid. Er vel miljøbildet som faller best i smak hos meg av moskusbildene. Siste bildet var kjempeflott med .
Mvh
Kim Abel

Trond Westby sa...

En nydelig serie fra dovre. Dette stede ligger høyt på reiselista over fototurer. Satser på at jeg kan få det til :)

Henrik sa...

En veldig flott stemningsrapport fra Dovre, både hva gjelder ord og bilder. Bare det å få se jervespor vil jeg tro er en stor opplevelse!Fine bilder men likte ekstra godt det siste landskapsbilde, flott lys og ser at det skinner i snøen, eller skal vi si isen.

Hilsen henrik

Ole Arne sa...

Flott turbeskrivelse og nydelige bilder der spessielt moskusen i miljø falt i smak...
Artig med slagugla også da, selv om du denne gang ikke fikk noen bilder av den..
Godt valg og la den være i fred, sjansen byr seg nok igjen..

mvh Ole Arne

Tom Dyring sa...

Bilde 4 og det siste landskapsbildet ruler !

Unknown sa...

Måtte kostet litt energi og tålmodighet til denne testen. Du fikk med deg fine opplevelser av denne turen. Mange bomturer for mange av oss som du kjenner til. Enig med Tom 4 og sist vers taler for seg.

Knut Børge Strøm sa...

Takker og bukker for nye tilbakemeldinger!

Ha en strålende helg.
Knut Børge

Unknown sa...

Godt å se at dere fant dyra, mer enn det jeg gjorde på de samme stedene,

Siste landskapsbildet var toppen på serien synes jeg!