onsdag 29. september 2010

Drømmejakt i elgskogen

Da begynner noen helt fantastiske dager med elgjakt å gå mot slutten. For undertegnede har jakta iår ikke vært mindre en uvirkelig. Første jaktdag skjøt jeg 1 kvige, andre jaktdag skjøt jeg 1 ku og 3 jaktdag skjøt jeg mitt aller første rådyr. Tre storvilt på tre dager er jammen ikke hverdagskost!

Samtlige situasjoner har sin helt egen historie, som jeg tenker å dele med dere her på bloggen.Elgfall nummer èn foregikk på en flott myr nordvest for Hommelstø i Velfjord. Elg kviga sto 100 meter ifra myrkanten, og tok ikke beina fatt før driveren var rett i hælene på den.

Først passerte den post nummer 1, Terje som satt der prøvde å plystre, men den fortsatte rett mot min post. Da den var rett i framkant, gryntet jeg en etterligning av elgen, og den bråstoppet med bredsida til. Sikringen ble skjøvet frem, og et smell runget ut i høstskogen.Tross et veldig bra avtrekk, ble jeg litt smånervøs da kviga fortsatte videre. Hun haltet mye på fremfoten, noe jeg aldri har sett før. Det var allikevell liten grunn til å være redd. Perfekt skudd i lungeregionen, elgen lå maks hundre meter lenger borte.

Elgfall nummer to ble allerede dagen etter. Vi hadde gått et langt drev, og var igrunn klar til å avslutte. Jeg hadde fått elg på post i starten, men den stoppet bak kratt, så inget sikkert skudd kunne avfyres. Min onkel hadde også hatt en okse og en ku på post. Vi trodde med andre ord elgene hadde lurt seg ut av området.
Idet sekken skulle pakkes, hørte jeg et brak i brattlia rett bak meg. Neimen kom det ikke ei elgku ned skrenten, og ut på myra. Den var tydelig ikke vàr meg, da den beveget seg sakte. Midt utpå myra gryntet jeg, og nytt et smell fylte lufta. Kua sprang noen meter før jeg hørte et brak i skogen. Elg nummer to iår, og tredje noen gang var et faktum.

Dag nummer tre var det ikke vårt største hjortevilt så ble med hjem, men det minste. Driveren var rett i hælene på elg, men det var rådyr som kom på min post. Først var det to stk som snek seg unna, før en rådyrbukk kom på perfekt hold der jeg satt i linja. Et skudd, og bukken datt i smellen. Mitt aller første rådyr!Nå sitter vi igjen med èn kalv på kvoten, og vi har tatt en liten pause. Tvilsomt at det blir mer elgjakt på meg iår, men de dagene jeg har vært med, vil sitte i minnet lenge!

2 kommentarer:

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Knut Børge

Du verden det er dette man kaller drømmejakt med stor D!
Ikke mange som er så heldige å få oppleve det du har med felling tre dager på rad.
Det er minner for livet som er kjekke å se tilbake på.
Kjekt at du fikk ditt første rådyr under jakta. (Vet at mange jaktlag ikke tilatter å felle rådyr under elgjakta men feller de i etterkant)

Kjekk lesning og fine bilder.

Ha en fin kveld

Mvh Rune

Knut Børge Strøm sa...

Godag Tommy og Rune, og takk for kommentarene til jaktinnlegget mitt! Kjekt å høre at teksten formidler spenningen, og bildene viser jakta på en skånsom og fin måte.

Hehe bra Tommy:) Men jeg forstår jo selvfølgelig at det ikke er kjekt å treffe på folk med skarpladde våpen, når en er på en rolig og avslappende tur i skogen.

Jeg kommer virkelig til å huske dette lenge Rune! Tviler på jeg kommer til å ha en slik flaks de kommende årene. Vi har jo per dags dato bare 5 elg på kvoten.

Vi har også søkt og fått tildelt 5 rådyr. Det er såpass mye i området, og det blir ikke jaktet. Så det er fritt frem hvis et dyr skulle dukke opp på post.

Knut Børge