fredag 12. november 2010

Nordlys sesongen er igang!


Har som beskrevet i et tidligere innlegg, lenge gått å ventet på nordlysaktivitet. Ifølge nordlysvarselet på nettet, skulle det ikveld være meget gode sjangser for å se det vakre naturfenomenet.

Værvarslinga lovet allikevell ikke spesielt bra. Det ble meldt mer og mer skyer utover kvelden. Jeg hadde igrunn tenkt å vente til en kveld med klarvær, men det tikket inn en melding på mobilen. Nordlys! Da kunne jeg ikk dy meg. Jeg dro på meg dunjakke, og heiv meg i bilen.

Det var tydelig mye nordlys bak skylaget, et konstant grønnskinn buktet seg oppover himmelen. Ved en situasjon eksploderte det skikkelig, og det ble mulig å få tatt et par bilder.

Dette ble igrunn bare en liten testtur, for friske opp nordlysfotograferingen litt. Gleder meg til det blir fullmåne, og fullstendig stjerneklart. Da kan jeg reise til et område med vakkert landskap, som gir et ekstra løft til bildene. Ikveld var forgunn generelt sett bare jordbrukslandskap.

Legger ved det eneste bildet jeg beholdt ikveld. Greit, men håper på mye bedre utover vinteren:)

6 kommentarer:

Øyvind Buljo sa...

Se der ja, du fikk det med deg :) Det gjør seg med en skikkerlig forgrunn, gleder meg til å se hva du får til neste gang! Så varslet i går jeg også, men hadde ikke anledning til å stikke ut. Prøvde å følge med ut gjennom vinduet, men så ingenting... Men det kommer vel flere anledninger!

KnutBS sa...

Heisann Øyvind!

Jepp jeg følger med, så jeg måtte bare reise ut når jeg så det gode varselet:)

Ikke spesielt gode forhold for nordlysfoto igår. Mørkt, skyet og sterk vind. Men som du sier, den perfekte anledning kommer èn eller annen gang.

Knut Børge

Lasse sa...

En vacker bild på ett fenomen som jag aldrig fått uppleva i verkligheten.
God helg/Lasse

Randulf Valle sa...

Hei

Hvilket nordlysvarsel bruker du?
Hadde forresten flaks og fikk både klarvær og fint nordlys i Pasvik forrige uke.

Bare bilder - Pictures only sa...

Flott bilde av nordlyset.
Mvh Berit.

Aleksander Myklebust sa...

Hei. Et pent bilde av nordlyset du viser her. Jeg gleder meg til du kommer med mer!

Mvh
Aleksander